Dimecres 05 de setembre / Miércoles 05 de septiembre
19:00 h.
El Castell de Cornellà
C. Mossèn Jacint Verdaguer, s/n.
08940 CORNELLÀ DE LLOBREGAT
Amb la participació musical de:
IRENE SANSALVADÓ I JUAN ANTONIO GUERRA
MAGATZEM DE LLUMS
De vegades, em quedo sense paraules. Les neurones de pensar fallen. Em resulta difícil donar explicacions de la realitat. No sé què dir. Tot sembla contradictori i absurd. Necessito altres claus interpretatives. És per això que, a estones, parlo de la realitat pintant, em refugio en els colors per entendre el món. Tot no pot ser escriure, parlar, debatre.
Interpretar llums, colors, formes canviants també és una forma d’explicar-me i de comprendre allò que m’envolta. Una aquarel·la suavitza irracionalitats inevitables. Els patiments s’emmotllen traçant una perspectiva.
Vaig pel món mirant i, més enllà dels rostres i les parets que parlen, quedo embadalit amb un paisatge, un horitzó, una flor. Tracto de emmagatzemar el llum, els prismes que van definint el que percebo. No conservo els noms. Els records són la fugacitat d’un moment i em quedo amb l’atmosfera que envolta l’escena. Obro la retina o el diafragma pensant en com quedaria tot allò que veig sobre una tela. Com ho podria transformar en pintura quan torni a casa.
Les meves són pintures de viatge i de recerca de calma. Quadres per no oblidar altres formes de mirar i veure el món. Imatges per evitar-me la deshumanització.
Així com a escriure vaig aprendre llegint i escrivint, a pintar he aprés fruint del plaer de mirar altres quadres (especialment dels pintors de les impressions), tractant que la meva prosa pictòrica (eterna aspirant a poema) fos creadora de felicitat en d’altres mirades. No tinc cap teoria sobre com fer anar els pinzells. De la mateixa manera que escric per ser llegit i compartit, pinto per a ser mirat de manera comunitària, entre amics.
Al final, sé que el que més anhelo quan pinto és trobar una paret amiga disposada a penjar un quadre que sempre mirarà les vides que passen davant seu.
Jaume Funes
Cornellà, Setembre 2018
UN ALMACÉN PARA GUARDAR LA LUZ
A veces, me quedo sin palabras. Las neuronas de pensar fallan. Me resulta difícil dar explicaciones de la realidad. No sé qué decir. Todo parece contradictorio y absurdo. Necesito otras claves interpretativas. Por eso, a ratos, hablo de la realidad pintando, me refugio en los colores para entender el mundo. Todo no puede ser escribir, hablar, debatir.
Interpretar luces, colores, formas cambiantes también es una forma de explicarme y de comprender aquello que me rodea. Una acuarela suaviza irracionalidades inevitables. Los sufrimientos se acomodan trazando una perspectiva.
Voy por el mundo mirando y, más allá de los rostros y las paredes que hablan, quedo embobado con un paisaje, un horizonte, una flor. Trato de almacenar la luz, los prismas que van definiendo lo que percibo. No conservo los nombres. Los recuerdos son la fugacidad de un momento y me quedo con la atmósfera que rodea la escena. Abro la retina o el diafragma pensando en cómo quedaría todo aquello que veo sobre una tela, un papel. Cómo lo podría transformar en pintura cuando vuelva a casa.
Las mías son pinturas de viaje y de búsqueda de la calma. Cuadros para no olvidar otras formas de mirar y ver el mundo. Imágenes para evitarme la deshumanización.
Así como a escribir aprendí leyendo y escribiendo, a pintar he aprendido disfrutando del placer de mirar otros cuadros (especialmente de los pintores de las impresiones), tratando que mi prosa pictórica (eterna aspirante a poema) fuera creadora de felicidad en otras miradas. No tengo ninguna teoría sobre cómo manejar los pinceles. Del mismo modo que escribo para ser leído y compartido, pinto para ser mirado de manera comunitaria, entre amigos.
Al final, sé que aquello que más anhelo cuando pinto es encontrar una pared amiga dispuesta a colgar un cuadro que siempre mirará las vidas que pasan por delante.
Jaume Funes
Cornellà, Septiembre 2018
Sol de mig matí. Surts del bosc i trobes “la paleta”. Un circ de colors. Cada volcà que encara fumeja ha volgut donar fe que, a sota els nostres peus, les pedres són de colors. Vapors, fums i núvols pinten la realitat. “Paleta del pintor”. Wai-O-Tapu. Rotorua. Nova Zelanda
Sol de media mañana. Sales del bosque y encuentras “la paleta”. Un circo de colores. Cada volcán que todavía humea ha querido dar fe de que, debajo de nuestros pies, las piedras son de colores. Vapores, humos y nubes pintan la realidad. “La paleta del pintor”. Wai-O-Tapu. Rotorua. Nueva Zelanda
Acrílic / Acrílico
73/60 cm
Territoris de gel. Una mena d’immensa felicitat congelada. El blau et condueix a l’interior de la glacera…potser pensant en l’esperit de vi d’un beure en calma. Glaciar Perito Moreno. Argentina
Territorios de hielo. Una suerte de inmensa felicidad congelada. El imán azul te conduce al interior del glaciar…quizás pensando en el alcohol dorado de una bebida compartida. Glaciar Perito Moreno. Argentina
Acrílic / Acrílico
61/46 cm
Tot són llacs entre volcans. La serra andina que has de traspassar té fronteres. Al fons tot sembla pau. Però no fa gaire que els caps d’estat iberoamericans s’ha barallat a l’idíl·lic hotel del fons. Llac Llao Llao. Pas andí. Argentina.
Todo son lagos entre volcanes. La cordillera andina que has de traspasar tiene fronteras. Al fondo, todo parece paz. Sinembargo, no hace mucho que los jefes de estado iberoamericanos se han peleado en el idílico hotel del fondo. Lago Llao Llao. Paso andino. Argentina
Acrílic / Acrílico
65/54 cm
A dalt, el silici rosat és il·luminat per la llum blanca de la neu. Imagines l’experiència de passar entre les dues torres de marbre. Torres del Paine. Chile
En la cima, el silicio rosado queda iluminado por la luz blanca de la nieve. Imaginas la experiencia de caminar entre las dos torres de mármol. Torres del Paine. Chile
Acrílic / Acrílico
61×46 cm
Encara la boira té enyorança del llac. Tot just ha començat el dia i et quedaries tota la jornada veient com canvien els blaus. Llac Wakatipu. Nova Zelanda.
Todavía la niebla tiene añoranza del lago. Apenas ha empezado el día y te quedarías toda la jornada viendo cómo cambian los azules. Lago Wakatipu. Nueva Zelanda.
Acrílic / Acrílico
61×46 cm
Darrere teu està el front de la glacera que tot ho arrossega. Davant, veus el recorregut que farà l’aigua quan tot es desfaci. Gris i verd entre tempestes. River Cook en el Glaciar Fox. Nova Zelanda.
A tu espalda está el frente del glaciar que todo lo arrastra. Delante, observas el recorrido que hará el agua cuando todo se deshaga. Gris y verde entre tormentas. River Cook en el Glaciar Fox. Nueva Zelanda
Acrílic / Acrílico
61×46 cm
Pocs imaginen les Hurdes en verd i blau. Però, aquest any, la primavera encara plou i el riu, copiant el cel, ha de donar voltes. Meandro del Melero. Las Hurdes, entre Càceres i Salamanca.
Pocos imaginan la comarca de las Hurdes en verde y azul. Pero, este año, la primavera todavía llueve y el río, copiando el cielo, ha de dar vueltas. Meandro del Melero. Las Hurdes entre Cáceres y Salamanca
Acrílic / Acrílico
46×61 cm
El gel es desfà en miralls per fer possible el narcisisme de les muntanyes. Llac Moraine. Les Rocalloses. Canadà
El hielo se transforma en múltiples espejos para hacer posible el narcisismo de las montañas. Lago Moraine. Las Rocosas. Canadá
Acrílic / Acrílico
55×46 cm
A cada cantó els experts descobreixen el rodatge d’alguna pel·lícula. És la vista la que et fa percebre, riu amunt, un marc natural de moltes histories de pantalla. Drak River. Nova Zelanda
En cada rincón los cinéfilos descubren el rodaje de alguna película. La visión te hace sentir, río arriba, que estás dentro del marco natural de muchos relatos de película. Drak River. Nueva Zelanda
Aquarel·la / Acuarela
46×38 cm
Pausa d’excursionista. Mites per pensar, mentre arriba la tempesta des dels pics que t’envolten. Llac de la Mora. Ibón de Plan. Huesca
Pausa de excursionista. Mitos en los que pensar, mientras se acerca la tormenta desde los picos que te rodean. Lago de la Mora. Ibón de Plan. Huesca
Acrílic / Acrílico
46×38 cm
Si creues els Andes en barca pots sentir el volcà Tronador, mentre el blau es fa fosc o clar passant fronteres. Llac Todos los Santos, Chile
Si cruzas los Andes en barca puedes oír el volcán Tronador, mientras el azul va cambiando, entre obscuro y claro cuando pasas las fronteras. Lago Todos los Santos, Chile
Acrílic / Acrílico
60×46 cm
És el gel blanc qui posa el blau. La glacera es desfà entre aventures, fent-se aigua de mar. Jökulsarlón, Islàndia.
Es el hielo blanco quien pone los azules. El glaciar se deshace entre aventuras, convirtiéndose en mar. Jökulsarlón, Islandia.
Acrílic
65×50 cm
Com pintaràs el blau llet o la blancor blava d’un llac singular gràcies a la pols de pedra que arrossega? Mentre, els núvols passen pintant la seva part de blau cel intens. Llac Peyto. Rocalloses. Canadà
¿Cómo pintar el azul lechoso o la blacura azul de un lago singular gracias a la piedra deshecha que arrastra? Mientras lo intentas, las nubes pasan pintando el cielo de azul intenso. Llac Peyto. Rocalloses. Canadà
Acrílic / Acrílico
61×55 cm
Aigua que puja i baixa. Poses una barrera per sentir que no desapareix la seguretat. Sant-Maloù. França
Marea que sube y baja. Pones una barrera para sentir que no desaparece la seguridad. Sant-Maloù. Francia
Acrílic / Acrílico
73×54 cm
Què fa una motocicleta sola al final d’un desert? Si mirem baix descobrirem el pescador. Lluita perdut per sobreviure. Paracas. Perú
¿Que hace una motocicleta, sola, al final de un desierto? Si miramos hacia abajo descubriremos al pescador. Lucha, perdido por sobrevivir. Paracas. Perú
Acrílic
46×38 cm
Una mirada a la serra. El piano al costat. Potser va ser la imatge anterior a les notes que escrivia Chopin. Valldemossa. Mallorca
Una mirada a las montañas del fondo, con el piano al lado. Quién sabe si no fué la imagen anterior a las notas que escribía Chopin. Valldemosa. Mallorca
Acrílic / Acrílico
46×38 cm
Malgrat el futur perill, ara tot es calma. El lleó es deixa pintar. Parc Nacional de Serengueti. Tanzània
A pesar del peligro latente, ahora todo es calma. El león se deja pintar. Parque Nacional de Serengueti. Tanzania
Acrílic / Acrílico
61×50 cm
De quin color és la llum d’un pati? Segur que sempre sura el vermell, especialment si el sol ja es posa. Entre les quatre parets, els veïns fan vida de geranis. Un maig a Córdoba.
¿De qué color es la luz de un patio? Seguro que siempre predomina el rojo, especialmente si el sol ya va de capa caída. Entre sus cuatro paredes, los vecinos hacen vida de geranios. Mayo en Córdoba.
Aquarel·la / Acuarela
62×45 cm
Mires les flors, però darrere les reixes t’atrau el verd. Córdoba
Miras las flores, pero por detrás de las rejas te atrae el verde. Córdoba
Acrílic / Acrílico
46×38 cm
Algunes fugides, paret amunt, tant sols busquen que fúcsia i blau es barallen, amb permís del blanc solar. Córdoba.
Algunas huidas, por lo alto de las paredes encaladas, solo buscan que el fucsia y el azul se peleen, con permiso del blanco solar. Córdoba.
Aquarel·la/ Acuarela
46×38 cm
La pintura sempre es música. Tractes de pintar els colors que dibuixa el soroll de l’aigua. Un maig a Córdoba.
La pintura siempre es música. El reto es cómo pintar los colores que dibuja el sonido del agua. Mayo en Córdoba.
Aquarel·la / Acuarela
46×38 cm
Semblen tulipes però son roselles que tenen les muntanyes per jardinera. Glenorchy, Nova Zelanda.
Parecen tulipanes, pero son amapolas que tienen las montañas por jardinera. Glenorchy, Nova Zelanda.
Aquarel·la/ Acuarela
46×38 cm
En qualsevol racó d’un parc alguna flor tracta de significar-se.
En cualquier rincón de un parque alguna flor intenta significar-se
Acrílic / Acrílico
46×38 cm
Flors, tant sols flors singulars, a la península de Coromandel, Nova Zelanda
Flores, solo flores singulares en la península de Coromandel. Nueva Zelanda
Aquarel·la / Acuarela
19×23 cm
Refugi de barques que miren el mar en sec. Mirades possibles només a la tardor. Cala Salguer. Palamós.
Refugio de barcas que miran el mar en seco. Miradas que solo son posibles en el otoño. Cala Salguer. Palamós.
Aquarel·la/ Acuarela
46×38 cm
Les velles pedres no serien iguals sense les flors que les envolten ni el mar que apunta per darrere. Selinunte. Sicília.
Las viejas piedras no serían las mismas sin las flores que las rodean ni el mar que asoma por detrás. Selinunte. Sicília.
Acrílic / Acrílico
46×38 cm
Camines entre parets i al final la llum que et guia brolla de les pedres. Petra, Jordània.
Caminas por el desfiladero y, al final, la luz que te guía brota de las piedras. Petra, Jordania.
Aquarel·la / Acuarela
19×23 cm
El camí acaba al mar. Abans, però, un far suggereix prendre una altra drecera. Formentera.
El final del camino es el mar. Antes, un faro sugiere tomar un atajo. Formentera.
Acrílic/Acrílico
73×60 cm
Sol d’hivern a Venècia. El blau es diferent i invita a mirar la Giudecca des de la Punta de la Dogana. Venecia
Sol de invierno en Venecia. Un azul diferente te invita a mirar la Giudecca desde la Punta de la Dogana. Venecia
Acrílic / Acrílico
73×54 cm
Estambul era per caminar i mirar el Bòsfor des de Gàlata. Al fons, núvols negres ja semblaven predir les tempestes d’avui. Estambul. Turquia.
Estambul era para caminar y mirar el Bósforo desde Gálata. Pero, al fondo, las nubes negras ya predecían las tempestades de hoy. Estambul. Turquía.
Acrílic/Acrílico
65×54 cm
Amunt i avall. Tota la vida és el riu i al riu. Delta del Mekong. Vietnam.
Un continuo trasiego. Toda la vida es el río, se desarrolla en el río. Delta del Mekong. Vietnan
Acrílic
65×50 cm
Acaba América. Poc més enllà queda Cabo de Hornos. El vaixell del darrer naufragi marca una mena de fi del món. Usuaia. Argentina.
Se acaba América. Un poco más abajo queda Cabo de Hornos. El remolcador del último naufragio señala una especie de marca del fin del mundo. Usuaia. Argentina
Acrílic / Acrílico
73×54 cm
Navegar pels laberints dels descobridors, entre verds que arriben al mar. Nova Zelanda, costa illa nord.
Navegar por los que fueron laberintos de descubridores, entre verdes que acaban en el agua del mar. Nueva Zelanda, costa isla norte
Acrílic / Acrílico
61×46 cm
Foc fet pedra, ara negre. Entre el verd i el blau volen ocells marins. Vik, Islàndia.
Fuego convertido en piedra, ya negro. Entre verdes y azules vuelan pájaros marinos. Vik, Islándia.
Aquarel·la/ Acuarela
46×38 cm
Tot es pla i l’aigua que minva deixa veure un horitzó sense onades. Badia de Palamós.
El mar es plano y el agua que se retira deja ver un horizonte sin olas. Bahía de Palamós.
Aquarel·la/ Acuarela
46×38 cm
Un racó d’ones en calma, de blaus maragda. Cala Corbs, Baix Empordà.
Un rincón de olas en calma, de azules esmeralda. Cala Corbs, Baix Empordà
Acrílic
73×60 cm
Llum entre la boira que oculta la sortida al mar. Illa Burano. Italia
La luz se intuye entre la niebla que oculta la salida al mar. Isla Burano. Italia.
Acrílic/Acrílico
54×73 cm
Les onades acorralen la sorra que deixa el desert. Queda la roca feble que no resistirà quan vingui el terratrèmol. Paracas, Perú.
Las olas acorralan la arena que aboca el desierto. Queda la débil roca que no resistirá cuando venga el terremoto. Paracas, Perú.
Acrílic
65×54 cm
Racons de tranquil·litat. Un vaixell amagat entre restes de dragons. Badia de Ha-Long. Vietnam.
Rincones para la tranquilidad. Un barco se esconde entre restos de dragones. Bahía de Ha-Long, Vietnan.
Aquarel·la / Acuarela
62×45 cm
La vida de port vista entre pals i veles. Perros-Guirec. Bretanya. França.
Vida de puerto vista entre mástiles y velas. Perros-Guirec. Bretanya. França.
Aquarel·la/ Acuarela
62×45 cm
Barques entre plata, amb la tranquil·litat de ponent. La gran badia queda lluny. Badia de Nàpols. Racó dels pescadors.
Barcas entre reflejos de plata, meciéndose a poniente. La gran bahía queda lejos. Bahía de Nápoles. Rincon de los pescadores.
Acrílic / Acrílico
46×38 cm
Solitud. Al seu aire. El gris de l’elefant invitar a pintar la sabana daurada. Parc Nacional de Serengueti. Tanzània.
Soledad. Va a su aire. El gris elefante invita a pintar el dorado de la sabana. Parque Nacional de Serengueti. Tanzania.
Acrílic
46×238 cm
El núvols van fent mutis amb el sol entre les acàcies. Parc Nacional de Serengueti. Tanzània.
Las nubes hacen mutis con el sol entre las acacias. Parque Nacional de Serengueti. Tanzania.
Aquarel·la/ Acuarela
45×30 cm
Totes les primaveres comencen en groc, entre verd, amb la nota vermella. Atures el passeig per pintar. Camí entre Palamós i Palafrugell.
Todas las primaveras comienzan en amarillo, entre verdes y con notas rojas. Detienes el paseo para pintar. Camino entre Palamós y Palafrugell.
Aquarel·la/ Acuarela
46×38 cm
Turons entre rius i pluges. A sota, estan el hobbits. Matamala. Nova Zelanda.
Lomas entre ríos, en medio de lluvia. Debajo están las casas de los hobbits. Matamala, Nueva Zelanda.
Aquarel·la / Acuarela
46×38 cm
Tot llac intensament blau necessita un marc de muntanyes i flors, un filtre cromàtic previ. Llac Tekapo. Nova Zelanda.
Cualquier lago intensamente azul necesita un marco de montañas y flores, ser mirado a través de un filtro cromático previo. Lago Tekapo, Nueva Zelanda.
Aquarel·la/ Acuarela
62×45 cm
La calma del matí que comença et dona una llum suau per admirar Cáparra (perspectiva 1). Ciutat romana de Cáparra. Càceres.
La calma de la mañana primaveral que nace te proporciona una suave luz para admirar Cáparra (perspectiva 1). Ciudad romana de Cáparra. Cáceres.
Aquarel·la/ Acuarela
45×30 cm
La calma del matí que comença et dona una llum suau per admirar Cáparra (perspectiva 2). Ciutat romana de Cáparra. Càceres.
La calma de la mañana primaveral que nace te proporciona una suave luz para admirar Cáparra (perspectiva 2). Ciudad romana de Cáparra. Cáceres.
Aquarel·la / Acuarela
45×30 cm
Ombra inevitablement romàntica entre desmais. Riu Avon Christchurch, Nova Zelanda.
Sombra inevitablemente romántica entre sauces que lloran. Río Avon Christchurch. Nova Zelanda.
Aquarel·la/ Acuarela
62×45 cm
A la tardor, cada fulla lluita per suïcidar-se vestint el seu millor color. Els verds permanents, pansits, fan el dol. Añisclo. Huesca.
En otoño, cada hoja trata de suicidarse vistiendo su mejor color. Los verdes perennes, deslucidos, les acompañan el sentimiento. Añisclo. Huesca
Aquarel·la/ Acuarela
62×45 cm
Muralla de verd per embolcallar teulades vermelles. Sempre queda la protecció d’un riu. Sarlat. França.
Una muralla verde para envolver tejados rojos. Siempre queda un río protector. Sarlat. Francia.
Acrílic
61×46 cm
Veus una successió de torberes enverdides en mig d’un llac com a pedaços. Mires, però, darrere una mosquitera. Llac Myvatn. Islandia.
Ves una sucesión de turberas enverdecidas en medio de un lago hecho a pedazos. Pero has de mirar tras una mosquitera. Llac Myvatn. Islandia.
Aquarel·la/ Acuarela
46×38 cm
Rajos de llum entre línies grises, verdes, daurades. Tablas de Daimiel. Ciudad Real.
Rayos de luz entre líneas grises, verdes, doradas. Tablas de Daimiel. Ciudad Real.
Aquarel·la/ Acuarela
46×38 cm
Entre pedres i xiprers apareixen llums que poden ser d’interior. Parc Natural de la Serra del Montsant. Ruta de les ermites.
Entre piedras y cipreses aparecen luces que pueden ser de interior. Parque Natural de la Serra del Montsant. Ruta de las ermitas.
Acrílic
60×46 cm
Mires l’horitzó i descobreixes una dona que va sembrant el verd. Vietnam.
Miras al horizonte y descubres una mujer que va sembrando todo de verde. Vietnan
Acrílic/Acrílico
65×54 cm
Ja sense blat, has de pintar el sol que llaura el camp. Enclavament de Malla. Osona.
Ya no hay trigo y has de pintar el sol que rotura el campo. Rincón de Malla. Osona.
Acrílic / Acrílico
61×50 cm
Estàs mirant runes gregues i romanes i, entre les poques columnes que es mantenen en peu, descobreixes sorprès el que encara s’anomena camp de refugiats. Fa mig segle que van fugir i segueixen sent “refugiats”. Com es pinta l’aglomeració humana? Amman. Jordània.
Estás mirando ruinas griegas y romanas y, entre columnas todavía en pie, descubres sorprendido algo que todavía llaman campo de refugiados. Hace medio siglo que huyeron y siguen siendo “refugiados”. ¿Cómo se pinta la aglomeración humana? Amman. Jordania
Acrílic
46×38 cm
Pintar teulats des d’una teulada, una primavera a Albarracín. Terol
Pintar tejados desde un tejado, una primavera en Albarracín. Teruel
Acrílic
61×46 cm
Quan cau el sol és difícil descobrir què pinta la llum i què és la reverberació de la terra siena de les parets de Florència.
Con el ocaso, resulta difícil descubrir qué pinta la luz y qué es reverberación de la tierra siena de las paredes de Florencia.
Acrílic / Acrílico
61×46 cm
Qui no ha mirat La Alhambra quan s’acosta la nit, no ha tancat els ulls per intuir les ultimes ombres darrere les seves muralles, encara ha d’aprendre a somniar. Granada.
Quien no ha mirado La Alhambra cuando se acerca la noche, no ha cerrado los ojos para intuir las últimas sombras detrás de sus murallas, todavía ha de aprender a soñar. Granada
Acrilico
55×46 cm
Al final del carrer medieval, entre les velles pedres, apareix el verd profund que tot ho embolcalla. Sarlat. França.
Al final de la calle medieval, entre las viejas piedras, aparece el verde profundo que todo lo envuelve. Sarlat. Francia.
Aquarel·la/ Acuarela
46×38 cm
No saps si la muralla limita el sol o les ombres. Sota el vermell està el refugi. Albarracín, Teruel.
No sabes si la muralla limita el sol o las sombras. Bajo el rojo queda el refugio. Albarracín, Teruel.
Acrílic / Acrílico
75×54 cm
Passes sota la vida, diversa, àcrata i tractes de pintar el caos. Nàpols, Itàlia
Pasas por debajo de la vida, diversa, ácrata y tratas de pintar el caos. Nápoles. Italia
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